Jellemző célok és aggályok

Cél #1. Webdesigner-ambíciók

Rendszeresen találkozunk olyan ügyfelekkel, akik hivatásszerű webdesignerek szeretnének lenni. Akik életében a számítógép, az internet eddig is fontos szerepet töltött be, azok pár-tíz óra alatt meg is taníthatók a legfontosabb technikákra, amelyekkel a kis- és középvállalkozások igényeit le tudják fedni (a nagyvállalatok komoly kampányaival egy szűk, egyre jobban professzionalizált réteg foglalkozhat csak). Ehhez persze további több száz, olvasással és kísérletezéssel töltött óra szükséges.

Nem áltatnánk azonban senkit azzal, hogy a webdesign nagyon jövedelmező üzlet lenne. Egyrészt egyre többen értenek hozzá egyre jobban. Másrészt általános a tapasztalat, hogy a cégek nem tudnak minden weboldal-fejlesztési és karbantartási munkát kiszervezni, mert folyamatosan változik az üzletük, és az internetes környezet is.

Az, hogy egy weboldal sikeres legyen, végül mindig rengeteg időbe kerül. Az ügyfél (tehát a hirdető) számára nehezen megjósolható, mekkora hasznot fog hozni a weboldal, a webdesignernek pedig nehezen megjósolható, hogy mekkora időráfordítást igényel a következő technológia elsajátítása vagy marketing-jellegű kísérlet véghezvitele. Ezen kívül egyik sem tudja a másiknak igazolni a haszon mértékét ill. az időráfordítást. Ebből számtalan vita keletkezik.

Ezért mondjuk mi azt a Time to designnál, hogy - akárcsak a hadseregben - legjobb, ha mindenki a maga ejtőernyőjét hajtogatja.

Cél #2. Saját internetes fellépés

A jövőben egyre több hirdető fogja maga építeni és gondozni a weboldalát mindenféle külső szolgáltató nélkül, és ebben nincs is semmi baj. Senki nem fogja ráfordítani azt a mérhetetlen időt egy vállalkozás weboldalára, amellyel kideríthető, hogy hogyan csábítható oda a legtöbb látogató ÉS hogyan lesz a minél több látogatóból minél magasabb értékű VÁSÁRLÁS, mint az, aki a vállalkozásban személyesen érdekelt. Kideríteni azt, hogy az adott termék kinek kell, mi kell annak igazán, hol lelhető fel az online világban és hogyan lehet elhozni őt onnan, mire fog "harapni" ha már az oldalon van, végül hogyan tartható meg... mindezekre a kérdésekre termékenként és évenként más és más a válasz. Amennyiben abból indulunk ki, hogy a termékre van kereslet, és online értékesítése megalapozott.

Tehát mindenki számára javallott, hogy foglalkozzon a webdesignnal, hogy a maga kezébe vehesse szolgáltatásai hirdetését. Ma már a HTML és a WYSIWYG-szerkesztés középiskolai anyag. A népesség technizálódása, a webes kompetenciák robbanásszerű terjedése miatt a 30 év feletti generációknak pótolniuk kell egy hiányzó tudásanyagot, ami olyan alapvető kultúrtechnikává válik, mint amilyenné a szövegszerkesztés vált a '90-es évek végére.

webszerkesztés = szövegszerkesztés

Cél #3. Marketing-tevékenység

Azok, akik már rendelkeznek médiás felületekkel, nem akarnak végigmenni az egyes technikák megtanulásának szamárlétráján. Nekik azonnali segítségre van szükségük aktuális projektjük megvalósításához. Erre semmilyen fix tanfolyam nem megoldás, mert azokon a valóban hasznosuló órák többszörösét kell kifizetni.

Amikor egy projekt kivitelezése egy apró technikai részleten megakad, és már az összes fórumot tűvé tettük a válasz után, magántanárhoz fordulunk. Bizonyos összetettség felett a megoldás kisilabizálása nagyobb ráfordítást igényel, mint a magántanár honoráriuma.

A céges weboldaluk felfuttatásán dolgozó vállalkozók kívánságai szerteágazók:

  • meglévő oldalak feljavítása, redesign
  • cikkírás, figyelemfelkeltő videók, infógrafikák
  • keresőoptimalizálás
  • fizetett hirdetési kampány
  • segítség több területen folyó kampányokban

Az ilyen ügyfeleknél az aktuális projekt áll a középpontban; nem árt azonban, ha az ügyfél látja a munkát, hogy azt legközelebb maga végezhesse. Ha ügynökséghez fordulnának, mélyen a zsebükbe kellene nyúlniuk, pedig a kampány médiaelemeit ugyanazon fogások ismétlésével kell előállítani.

Ha pl. a termékkatalógus havonta vagy évszakonként frissül, elegendő betanítani egy belső dolgozót kiadványszerkesztésre és a magánórákon elkészíteni vele a kiadvány első verzióit; nem szükséges többé a nyomda 'DTP-specialistáit' tömni pénzzel a katalógusban szereplő termékek, feliratok cseréje miatt.

Cél #4. Tovább- és átképzés

Az igen gyorsan változó piaci környezetben nagy az igény a céges alkalmazottak tudásának rendszeres bővítésére. Kis csoportok részére, céges telephelyen végzünk kihelyezett oktatást.

kiadványszerkesztő ⇨ webdesigner

kiadványszerkesztő ⇨ animátor

Sokan valamelyik kreatív területről kívánnak átköltözni egy szomszédosra. Magas pl. azon kiadványszerkesztők aránya, akik megrendelései visszaestek az elmúlt években, esetleg elveszítették állásukat. Ők a jövőben csak szolgáltatásaik bővítésével lesznek képesek a szakmában maradni. Akár cégnél dolgoznak, akár a saját szerencséjüket kovácsolják, rendszerint a webdesign vagy a mozgókép irányába való elmozdulás jelenthet számukra új esélyt. Ezek az ügyfelek - művészi vénájuknak köszönhetően - általában szép, grafikus weboldalakat hoznak létre és jó animátorokká is válnak.

Sok irodai alkalmazott az unalmas papírmunka helyett alkotómunkára vágyik, amelynek eredményeképpen valamilyen szép dolog jön létre. Számukra az egyéni előismereteket is figyelembe véve kell meghatározni a célokat.

Cél #6. Tartalommegosztás, közösségépítés

Vannak, akik anyagi igények nélkül építgetik médiás megjelenésüket. Motivációjuk lehet egy adott érdeklődési körű közösség megszervezése, az ingyenes tartalom-megosztás. A non-profit ill. közcélú vállalkozások, szevezetek a Time to designnál kedvezményben részesülnek!

Milyen technológiát válasszak?

Szoftver-tudásunk határait előismereteink "tolják", és céljaink "húzzák" mind nagyobbra. Ha pl. valaki már sokat dolgozott szövegszerkesztőkkel, és lett egy vállalkozása, amelyhez közzétételi platformra van szüksége, érdemes megtanulnia pl. a Joomlát.

Előismeret Cél Technika
Számítógép-felhasználói rutin Retusálás, montírozás Photoshop
Szövegszerkesztés vagy képszerkesztés Prezentációkészítés PowerPoint
Szövegszerkesztés Céges névjegy Dreamweaver vagy WordPress
Szövegszerkesztés Frissíthető céges vagy személyes oldal, blog WordPress vagy Joomla!
Szövegszerkesztés Nagyobb céges portál Joomla!
Szövegszerkesztés vagy tartalomkezelés Webáruház Magento
HTML-CSS vagy képszerkesztés Webáruház Magento
Weboldal-üzemeltetési gyakorlat Forgalomnövelés SEO, SMM
Képszerkesztés Animáció AfterEffects
Képszerkesztés Webanimáció Flash

Aggály #1: Van értelme?

Akinek média-kompetenciája az átlagénál magasabb, szakembernek számít, és előfordulhat, hogy fizetés ellenében feladatokat bíznak rá. Természetesen a nép is folyamatosan tanul, fejlődik, ezért egy szakembernek gyorsabban kell tanulnia. A globális falu programozói ezalatt mindenre újabb és újabb, egyre letisztultabb keretrendszert fejlesztenek rá, amelyek szinte azonnal közkinccsé válnak, tehát az automatizálás is folyton a sarkunkban van.

Sokan aggódnak, hogy összegyüjtött tudásuk az amatőr konkurencia és az automatizálás áldozatául esik, hogy ez a tanulósdi valóságos hajszába torkollhat, és ezért nem is érdemes belekezdeni. Ezt az aggodalomat két okból is el szeretnénk oszlatni:

  1. Amit megtanulunk, az a konkrét feladatok végzése során válik olyan robusztus, gyakorlati tudássá, amellyel nem tud egy máról holnapra megjelenő versenytárs konkurálni. Még akkor sem, ha éppen birtokában van egy újabb keletű technikának. Ha valamit könnyen, gyorsan el lehet sajátítani, akkor az ezzel előállított termék szinte azonnal olyan dömpingnek lesz kitéve, hogy nem fog érni semmit. Másképpen: ezen a pályán is kitartásra van szükség az eredményekhez.
  2. Minél jobban ért valaki a médiához, annál inkább lehet termelő és véleményformáló, és minél kevésbé ért, annál inkább lesz puszta felvevő és befolyásolható. Különösen a világhálóval, a minden idők legnagyobb hatással bíró médiumával mindenképpen érdemes foglalkozni.

Aggály #2: Rövidülő felezési idő, "verziópara"

Naponta találkozunk azzal az aggállyal, ami kb. úgy hangzik, hogy "Mire megtanulom ezt a szoftvert, már el is lesz avulva." Ezt a virtuális ipar által gerjesztett szoftver-fóbiát is szeretnénk eloszlatni.

Igaz, hogy a szoftvereknek van egy bizonyos élettartama, de a kezelési elvek sokkal lassabban változnak. Ha valaki pl. megtanul bánni egy animációs szoftverrel, nem pusztán "flasher" vagy "aftereffectses" lesz belőle, hanem megismerkedik pl. a kulcskockák használatával, az inverz kinematikával - ezek az elvek pedig a 90-es évek eleje óta változatlanok. Ha karakteranimációval is foglalkozik, nem tudja megkerülni pl. a "12 Principles of Animation" még általánosabb elvét - amely még a digitális képalkotást megelőző évtizedekben alakult ki.

Egy másik példával élve, a programozó sem attól programozó, mert beszéli a C#-ot, a Javát, vagy a PHP-t, hanem mert képes problémákat matematikai nyelven megfogalmazni.

Igen: a Flash, az AfterEffects és a programnyelvek is el fognak tűnni, de a helyükbe lépő rendszereket hasonló elvek mentén fejlesztik majd ki. Az eszközök új generációjának mesterei kezdetben azok lesznek, akik a korábbiakkal már tapasztalatokat szereztek.

Persze előbb-utóbb eljön a nap, amikor a szakember már nem lesz képes adaptálni az újabb technológiákat, és átadja a stafétabotot az utánpótlásnak. De a munkának magasabb szintjei is vannak, mint a kivitelezés. Stúdiókban ez lehet a forgatókönyvírás, a koncepció, az art direction, vagy az oktatásban egy főiskolai professzorátus, és ezeket a sokéves gyakorlatot igénylő pozíciókat csak olyanok tölthetik be, akik már végigjárták a szamárlétrát.

Egyszóval tanulni mindig érdemes, a szoftver pedig sosem csak egy önmagában álló eszköz.